Як підібрати дитині цікаву книгу відповідно віку? Як вибрати саме той жанр і формат, який сподобається малюку і по-справжньому зацікавить? Будемо розбиратися!
Педагог, редактор журналу «Світ дитинства та чудес», режисер театру та естради, художній керівник театру «Місто сонця» і мама двох дітей Наталія Грабовська розповіла про те, як правильно вибрати дитині книгу. Хочемо поділитись з вами цією цікавою та корисною інформацією.
Дуже часто вдало підібрана книга по-справжньому відкриває дитині літературний світ, повний радості, користі та цікавинок. І, навпаки, невдало підібрана книга може занурити в нудьгу, або ще гірше - відвернути від читання взагалі! Як же дбайливим батькам знайти саме ту книгу? Звичайно, ніхто не знає дитину так добре, як мама, тато, бабуся чи дідусь, і головний порадник у виборі – все-таки інтуїція, розуміння зацікавлень і потреб дитини. І все ж існують деякі закономірності, пов'язані з віком малюка, знання яких може допомогти близьким людям легше впоратися з вибором.
Ідеальна книга для малюка
Якщо вашій дитині ще не виповнилося чотири роки, краще підбирати для неї книги з невеликою кількістю тексту і дуже яскравими, великими ілюстраціями. Намагайтеся вибирати книгу з щільного паперу, а ще краще – з картону, адже малятка люблять все пробувати «на зуб» (особливо, якщо зубів ще немає).
Малюку будуть до вподоби також книги, які можна смикати за різні деталі (наприклад, книги з тканини, в яких є безліч різних «нашивок») або які можна «купати». Ці книги можуть бути взагалі безсюжетні, або містити невеликі віршики. Чудово підійдуть і книжки про тварин або про зрозумілі для дитини предмети.
Найкращий друг дошкільняти
Якщо ваш малюк ще не вміє читати самостійно, але вже знає всі букви, час привчати його до «читання», але, звичайно, дуже обережно і поступово. Текст книг для дошкільнят, як правило, друкують шрифтами великих кеглів - 16 або 14. Це зручно для дитини, яка повільно читає. Слова дрібним кеглем неприпустимі у дитячій книзі - читати їх важко, а великою кількістю тексту вона психологічно відлякує дитину від читання. Увага дитини має залучатися до кожного елементу оповіді, ілюстрації зазвичай невідступно слідують за текстом, нерозривно з ним пов'язані.
У книжках для дошкільнят часто подають образотворчі розповіді, які мають ігрові моменти. Наприклад, тест може бути надрукований по спіралі або по колу, і, розглядаючи його, дитина повертає книгу, розгортає вкладені сторінки, накладає одні зображення на інші, читає і розглядає книгу за різними вказівниками. Набирають популярності також і книги з пазлами. Користуючись подібними книгами, дитина діє і практично, і умовно, отримуючи знання через додаткові дії, що вимагають кмітливості, винахідливості. Вони підвищують в очах дитини цінність інформації, яку вона одержує, а також вчать практично діяти.
Особлива роль у формуванні художнього образу в книзі для дошкільнят відводиться кольорам. Мальовничість, яскравість фарб підсилюють емоційний вплив ілюстрацій на дитину, пробуджують в неї уяву і фантазію. Однак діти - чуйні спостерігачі, проста яскравість і строкатість зображення для них недостатня, в композиції кольору повинна зберігатися ясність і конкретність відносин. Картинка повинна бути загальною, чіткою і зрозумілою для дитини, сторінка має приковувати увагу цілком; деталі прочитуються тільки після розуміння загального задуму. Якщо ж говорити про сам текст, то тут головне - зрозумілий захоплюючий сюжет, який не був би перевантажений різними «відгалуженнями».
Книга для «новоспеченого» школяра
Якщо мислення дитини до семи років багато в чому залежить від його сприйняття, характеризується конкретністю і емоційністю, дитина мислить формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі, а розповідь в картинках потрібно будувати на яскравих, конкретних прикладах, то після семи-восьми років ситуація трохи змінюється. Дитина все більше і більше здатна долати вплив сприйняття і опановує уміння застосовувати логічне мислення до конкретних ситуацій. Хоча сприйняття, звичайно, все ще грає роль.
У молодшому шкільному віці провідною діяльністю в психічному розвитку дітей є навчання. Найкращий стимул до читання - це інтерес. Без активності юного читача, спрямованої на книгу, вона не буде прочитана. Міра прагнення дізнатися, прочитати у дитини зростає зі ступенем «новизни» і цікавості того, про що йдеться в книзі. Саме тому дуже важливо вибирати книгу «за інтересами» дитини: якщо малюк любить техніку, можна вибрати історію про машинки, якщо фей - казкову історію. Ігровий елемент також відіграє роль у цьому віці, тож буде ще краще, якщо книжка буде з наклейками.
Залучити дитину, зацікавити її також можна проблемною побудовою ілюстрацій. Це можуть бути введення в оформлення, в ілюстрації «непояснених» інтригуючи моментів, використання загадкових малюнків, фотографій, питання. Багато дитячих книг будують за принципом загадок. У загадці світ відкривається несподівано і по-різному - іноді жартівливо, іноді піднесено.
Що ж стосується ілюстрацій, то роль кольору в оформленні та ілюструванні книг для молодших школярів дещо змінюється. У міру дорослішання діти все менше люблять і цінують яскраві, відкриті кольори, які «прикрашають» натуру, їм починає подобається реалізм і цікаві деталі.
Про підліткові книги
Старші школярі мають вже досить широке коло знань, уявлень, і читають побіжно. Провідною діяльністю психічного розвитку є «діяльність спілкування». Вона полягає в побудові відносин з дітьми свого віку на основі деяких норм, які визначають вчинки підлітків. Сфера спільного життя з оточуючими людьми займає особливе місце в підлітковому періоді. Тому художнику, як і автору книги, необхідно торкатися моральних та психологічних проблем.
Прагнення підлітків знайти відповіді на актуальні у цьому віці особистісні проблеми вимагає значущості змісту як тексту, так й ілюстрацій, які здатні так чи інакше пояснити питання. Теми книг залишаються різноманітними, найбільший інтерес викликають пригоди, подорожі, історія, сучасні події. Успіх книг у дітей, згідно з оцінками самих дітей, зростає залежно від складності її основної проблеми. Підліток любить рух, любить події, тому його вимога до складності фабули дуже наполеглива: це не тільки любов до сильних рухів, це і любов до різноманіття осіб, місць, часів, обставин, напруг, конфліктів.
Дітям цього віку властива схильність до абстрактного мислення, чого не спостерігалося у молодшому віці. Мислення в цьому віці більш логічне, діти здатні самостійно аналізувати і сприймати абстрактні проблеми. У них зростають вимоги до доказовості, обґрунтованості того, про що говориться і що зображено в книзі, поряд з прагненням до конкретизації, до безпосереднього сприйняття того, про що йде мова.
Роль ілюстрацій предметно-пізнавального характеру в книгах для середнього та старшого шкільного віку помітно знижується, а ілюстрації за своєю образністю наближаються до тих, що адресуються дорослій людині. Кількість ілюстрацій зменшується, а сам текст посідає головне місце. Зменшується так само і шрифт, наближаючись до «дорослого».
І, найголовніше: якого б віку не була ваша дитина, найперше, що ви можете зробити - обговорити з нею будь-яку історію, сенс якої близький вам самим. І тоді, після вашої розмови, дитині вдвічі більше захочеться прочитати, побачити цей сюжет, порівняти, сформувати своє враження. Це найкращий спосіб прищепити своїй дитині любов до книги і зацікавити її. Бажаємо успіхів!
Дякуємо Вам за увагу до публікацій нашого блогу! Долучайтесь до нас у соціальних мережах! Будемо щасливі бачити Вас також серед постійних читачів (сайдбар членів блогу ліворуч).
Немає коментарів:
Дописати коментар